Tömegkommunikáció műfajai

A tömegkommunikáció széles befogadórétegnek szóló, egyirányú és közvetett kommunikációs forma.
A cél az, hogy minél több információt minél szélesebb réteghez lehessen eljuttatni.
A tömegkommunikáció eszközei bármikor kikapcsolhatók, vagy félretehetők, ellentétben a társas érintkezéssel.

Célja lehet:
- Tájékoztatás, információ nyújtás,
- Ismeretterjesztés,
- Szórakozás,
- Normák, értékek közvetítése,
- Közvélemény- formálás, befolyásolás.

A sajtótermékek úgy közölnek információt, hogy eleget tesznek a Publicitásnak, Perioditásnak és az Aktualitásnak.
A sajtóműfajok lehetnek tájékoztató vagy véleményt közlők.
Tájékoztatók:
- Hír: friss, közérdekű, fontos, 4 kérdésre válasz: kivel, hol, mikor, mi történt.
- Információ: hír alapja, mindaz aminek hírértéke van.
- Közlemény: vállalat, szervezet közérdekű információt tartalmazó üzenete.
- Tudósítás: hasonló a hírhez, de saját tapasztalatok alapján.
- Riport: a megtörtént eseményről több résztvevő is megszólal.
- Interjú: az információk párbeszédes formában hangzanak el.

Véleményközlők:
- Cikk: kevert műfaj, a tényszerű közlés és az író véleménye együtt jelenik meg.
- Kommentár: a hír magyarázata, a megértést könnyíti.
- Glossza: rövid, tömör, szókimondó, csattanóval végződő írás.
- Jegyzet: rövid, egy hétköznapi eseményt ír le, gazdag stíluseszközökkel.
- Kritika: műalkotás elemzés.
- Nyílt levél: közérdekű téma leírása levélformában.
- Olvasói levél: az olvasó véleménye, hozzászólása.